Sportkleding – of activewear – heeft zijn bescheiden begin als zweterige gymkleding achter zich gelaten. Er zijn nu merken in dit gebied met een cult-achtige schare fans. Sweatshirts, hoodies en polo’s zijn dragers van de moderne levensstijl geworden en worden bij allerlei gelegenheden gedragen. Na de hype van Gwyneth Paltrow’s Goop in 2008 en Kate Hudson’s Fabletics in 2013, richten consumenten zich steeds meer op gezondheid en het beoefenen van wellness in stijl. Ze trainen misschien niet meer dan voorheen, maar ze zijn meer dan ooit geïnteresseerd in de athleisure-trend.
Anderen profiteren van het feit dat vrijetijdskleding nu gemakkelijker te vinden is en in hun dagelijkse kleding kan worden geïntegreerd. Momenteel, wanneer de wensen van de consument sneller veranderen dan het modeseizoen, lopen eigenaren van online winkels voorop in de kledingretail, terwijl traditionele retailers moeite hebben om bij te blijven. We hebben enkele ideeën verzameld voor het verkopen van sportkleding, zodat u meteen op de kar kunt springen. We bespreken de verschillende soorten sportkleding hieronder, doorlopen de stappen om je eigen activewear-collectie te lanceren en laten je de beste manieren zien om de juiste doelgroep te bereiken. Wat is het verschil tussen sportkleding, athleisure en streetwear Traditioneel werd sportkleding gelijkgesteld met kleding die was afgestemd op specifieke sporten zoals hardlopen, gymnastiek, judo, enz.
Activewear daarentegen is een algemenere term die alle soorten sportieve, comfortabele kleding omvat. Met de komst van spirituele, fysieke activiteiten zoals yoga, is activewear een onderdeel geworden van de wellnesslevensstijl die ook buiten de trainingsfaciliteiten wordt gedragen. Dit fenomeen wordt ook wel athleisure genoemd.
De Engelse term athleisure bestaat uit ‘sportkleding’ en ‘vrijetijdskleding’ en verwijst naar sportkleding die ook in de vrije tijd wordt gedragen. Er is geen einde in zicht aan de trend die Lululemon begon met haar yoga leggings. En de sportieve mode blijft niet zonder invloed op de jeansmode, de evergreens van de bottoms. Dit is niet het enige voorbeeld van activewear die de aandacht trekt van mensen buiten het beoogde publiek. Tennisschoenen – tegenwoordig beter bekend als sneakers – werden oorspronkelijk ontwikkeld voor gazontennis, maar werden aan het begin van de 20e eeuw gedragen door veel studenten die tot sportteams behoorden. Bij gebrek aan geld droegen de studenten hun sportschoenen in de klas. Korte tijd later werden sneakers vaak gedragen als vrijetijdsschoenen.
Hetzelfde geldt voor poloshirts: ooit typerend voor tennis, werd het poloshirt in de jaren 1920 gepopulariseerd door Grand Slam-kampioen René Lacoste. Tegenwoordig is het een hoofdbestanddeel van de meeste herenkledingkasten. Een halve eeuw later ontstond er een andere stijl: streetwear. Streetwear wordt in het Duits in verschillende contexten gesproken, wat een precieze definitie moeilijk maakt. Streetwear kan worden gelijkgesteld met casual straatkleding en combineert kenmerken van verschillende subculturen. Deze stijl wordt gekenmerkt door bedrukte T-shirts, joggingbroeken, sweaters met capuchon, petten en hoeden, evenals bepaalde merken sneakers. Onder leiding van Shawn Stussy en skateboarders in Californië in de jaren zeventig, werd het in de jaren negentig opgenomen in de hiphop-subcultuur. Met Supreme en A Bathing Ape vond de stijl cult-achtige volgers en is nu dankzij internet een nieuwe luxe geworden. Er zijn ongebruikelijke partnerschappen ontstaan zoals die van Supreme en Louis Vuitton, Kanye West en Adidas hebben succes gevierd met Yeezy en de modegroep Chanel heeft sneakers aan haar assortiment toegevoegd. Activewear is overal!