In het algemeen verwijst de term “index” naar een georganiseerd register waarin gegevens gemakkelijk kunnen worden gevonden. Het werkt op dezelfde manier met Google: als een zoekopdracht wordt gestart, wordt op alle geïndexeerde websites gezocht naar overeenkomsten met de respectieve trefwoorden. Om überhaupt in de zoekresultaten op Google te verschijnen, moet de betreffende website in de index worden vermeld, geïndexeerd. Het indexeren gebeurt meestal automatisch. In het geval van websites die nog in bewerkingsmodus staan, wordt het echter vaak met opzet onderdrukt omdat de pagina niet gevonden mag worden vóór de geplande publicatie.
Het is daarom belangrijk om indexering opnieuw toe te staan wanneer deze wordt gepubliceerd. Als een website helemaal niet door Google wordt gevonden, is een eerder zelfopgelegd indexeringsverbod een eerste aanwijzing voor een mogelijke oorzaak. Maar zelfs afgezien van dergelijke onzorgvuldige fouten, kunnen er problemen zijn met de automatische indexering: dit werkt meestal via bots, de zogenaamde “spiders” of “crawlers”, die constant van de ene website naar de andere springen via links en zo indexeren als nieuw geïdentificeerde websites . De snelheid van dit crawlen is echter afhankelijk van verschillende, niet geheel transparante factoren, waardoor het proces tussen enkele seconden en meer dan een maand kan duren. Maar wie wil er nu meer dan een maand wachten voordat de nieuwe website op Google te vinden is?
Hoe kan de indexering worden verkort?
In feite zijn er verschillende manieren waarop u het indexeren kunt versnellen:
Dien een aanvraag voor indexering in Google biedt manieren waarop u indexering kunt aanvragen. De enige vereiste is een gratis Google-account. Op deze manier is echter niet gegarandeerd hoe lang een indexering zal duren, noch dat deze zelfs maar zal worden uitgevoerd.
Ga naar de website met Google Search Console
Search Console is een tool van Google waarmee je de prestaties van je eigen website kunt monitoren. Via het menu-item “Crawling” kan een sitemap worden ingevoerd, die vervolgens binnen 24 uur wordt gecrawld. U kunt de status van dit proces in de tool zien en controleren of het crawlen is gelukt. Deze service is echter beperkt tot tien URL’s per maand.
Gebruik de test van Google voor optimalisatie voor mobiele apparaten
Deze Google-tool is eigenlijk bedoeld om de mobiele bruikbaarheid van websites te controleren, maar maakt het ook mogelijk om je eigen website naar Google te sturen. Om dit te doen, hoeft de relevante pagina niet eens mobiel geoptimaliseerd te zijn. Bovendien heeft u voor deze optie geen eigen Google-account nodig.
Voldoen aan algemene SEO-criteria
Ten slotte zijn er verschillende aspecten van zoekmachine optimalisatie die de frequentie waarmee de bots uw website “crawlen” kunnen verhogen. Deze omvatten een groot aantal hoogwaardige backlinks en korte update-intervallen voor de website, evenals een hoge websitesnelheid en een goede PageRank-waarde (een paginaclassificatie op basis van het aantal en de kwaliteit van inkomende links). Het is eenvoudig te controleren of de indexering uiteindelijk is gelukt. Typ “info:” in de Google-zoekopdracht in combinatie met de relevante URL – als de pagina is geïndexeerd, zou deze nu moeten worden weergegeven.